دولت بریتانیا «اقدامات سختگیرانه تری» در ارتباط با کاهش تماس های اجتماعی وضع می کند

بوریس جانسون می گوید ممکن است اقدامات سختگیرانه تری در مورد تماس های اجتماعی و حفظ فاصله در نظر گرفته شود

نخست‌وزیر بریتانیا مقرارت سختگیرانه‌تری را جهت پیشگیری از گسترش شیوع ویروس کرونا اعمال کرد-Ian Vogler / AFP

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا گفته است احتمال دارد دولت «اقدامات سختگیرانه تری» در ارتباط با کاهش تماس های اجتماعی درنظر گیرد، زیرا مردم «بی محابا» در پارک ها و فضای باز تردد کرده و خطر شیوع ویروس کرونا را افزایش می دهند.

آقای جانسون در کنفرانس خبری روزانه اش در مقر نخست وزیری حتی به مقررات منع عبور و مرور کامل – مشابه کشورهایی مثل ایتالیا – اشاره کرد و گفت ممکن است چنین مقرراتی برای کنترل کووید۱۹ که تاکنون در بریتانیا به مرگ ۲۸۱ نفر منجر شده، لازم شود.

نخست وزیر به اقدامات سختگیرانه بیشتر در آینده نزدیک اشاره کرد که ممکن است «ظرف ۲۴ ساعت آینده برقرار شود.»

آقای جانسون گفت می خواهد مردم بتوانند در پارک ها قدم بزنند اما «سخت حیاتی» است که از توصیه های بهداشتی تبعیت کرده و «یک فاصله دو متری را از یکدیگر حفظ» کنند. او افزود که «این کار چندان مشکلی نیست. انجامش بدهید.»

آقای جانسون در پاسخ به این سئوال که آیا قرنطینه به سبک ایتالیا در بریتانیا برقرار خواهد شد و در این صورت در چه زمانی، گفت: «این مقررات را باید در مرحله ای از شیوع بیماری اعمال کنید که بیشترین تاثیر را داشته باشد.»

«اگر بیماری شیوع نداشته باشد، نباید مقررات منع عبور ومرور و حرکت را اعمال کنید. باید تا لحظه مناسب صبر کرد. این توصیه ای است که به ما شده.» 

آقای جانسون این اظهارات را در میان موج انتقادات از حضور گروه های کثیر مردم در فروشگاه ها، پارک ها و بازارهای سر باز، مطرح کرده است. دولت توصیه کرده مردم به منظور کاهش روند ابتلا به ویروس کرونا و اجنتاب از تحت فشار قرار دادن مراکز درمانی، از تماس های اجتماعی پرهیز کنند.

نخست وزیر افزود: «می خواهم از اکثریت مردم که با مسئولیت کامل عمل کرده و توصیه های مربوط به تماس های اجتماعی را رعایت می کنند، تشکر کنم.»

«مشکل کنونی این است که برخی از مردم - چه با اهمال و چه به هر دلیل دیگری – کار ما را سخت می کنند زیرا (در اماکن عمومی) اجتماع می کنند که ممکن است به گسترش هرچه بیشتر ویروس منجر شود.»

«اکنون ما باید به دقت به اقداماتی فکر کنیم که این مسئله را حل کند. ظرف چند روز آینده فعالانه به  این مسئله خواهیم پرداخت.» 

«بهترین کاری که هرکسی می تواند بکند این است که اگر از خانه بیرون می روید فاصله خود را با دیگران حفظ کنید. دو متر از سایرین فاصله بگیرید. کار دشواری نیست. انجامش بدهید.»

«و به مردم می گوییم: در خانه بمانید. این بهترین راه حمایت از سازمان بهداشت ملی است. این بهترین راه برای نجات جان هزاران هزار جان است.»

«هرچه بیشتر در این مرحله از توصیه ها تبعیت کنیم، سریعتر می توانیم از (این بحران) عبور کنیم.»

آقای جانسون افزود: «می خواهم – البته که می خواهم - مردم بتوانند به فضای باز و پارک ها بروند و تفریح کنند. این برای سلامتی جسم و روح بسیار ضروری است، اما خواهش می کنم به توصیه های (بهداشتی) عمل کرده و فکر نکنید هوای آزاد به خودی خود امن است.  باید از دیگران دو متر فاصله بگیرید. باید توصیه های مربوط به حفظ فاصله از دیگران را مراعات کنید.»

«حتی اگر فکر کنید شخصا بالقوه آسیب پذیر نیستید، افراد بسیاری هستند که ممکن است آن ها را آلوده کنید و جانشان را به خطر بیندازید.»

در این میان، قرار است سازمان بهداشت ملی بریتانیا به حدود یک میلیون و نیم شهروند آسیب پذیر کشور نامه نوشته و از آن ها بخواهد در دوازده هفته آینده از خانه خارج نشوند.

سازمان های محلی، به این افراد از جمله بیماران مبتلا به سرطان، امراض تنفسی، افرادی که تحت عمل جراحی پیوند أعضاء قرار گرفته اند، اگر تنها زندگی می کنند، دارو و غذا می رساند. 

رابرت جِنریک، وزیر أمور اجتماعی بریتانیا که در کنار آقای جانسون ایستاده بود، ضمن اشاره به اینکه بسته های غذایی رایگان در پشت در خانه های این افراد گذاشته خواهد شد، گفت: «هیچکس نباید نگران غذا و مواد لازم مود نیازش باشد.» 

او افزود: «آنچه از مردم می خواهیم را دستکم نمی گیرم. سخت خواهد بود، اما اگر شما یکی از این گروه هستید (افراد آسیب پذیر جامعه)، می خواهم از طرف دولت به شما اطمینان بدهم تنها نیستید.»

روز یکشنبه، سازمان بهداشت ملی بریتانیا اعلام کرد یکی از موارد تلفات ویروس کرونا، ۱۸ ساله بوده است.

به گزارش این سازمان، سن ۳۷ قربانی کرونا در انگلستان (بخشی از بریتانیا)  میان ۱۸ و ۱۰۲ سال بوده و همگی در میان گروه های آسیب پذیر با بیماری های دیگر بوده اند.

© The Independent

بیشتر از جهان